fbpx

טעימות, מילים וכוונות של מימונה –

רינת צפניה: "מה אנחנו צריכים עכשיו בימי המחלוקת האלו… מימונה – שמיני של פסח ובעיקר מוצאי החג מסמלים את סוף הפסח והחזרה האיטית לשגרת החיים והכניסה לעונת האביב – לחג זה ייחודיות מעניינת – חג ללא אוייבים, בלי קורבנות ובלי התקרבנות, בלי אבל, הסתגרות או הסתגפות , בלי מיתוסים יהודיים, בלי אלמנטים דתיים ו/או גזעניים. המימונה הוא חג של פיוס בין הדתות – חג שהשכנים המוסלמים נוטלים בו חלק, מוזמנים האחד אצל השני, מחליפים תפקידים, נושאים תפילות משותפות. פיוס בין שבטים, לאומים, חג של שמחה, אירוח ומאור פנים, שכנות טובה, חג של משפחה וקהילה, חג של חגיגה צבעונית, טבע ויציאה לטבע, ללא בשר וכו. מארגני המימונה הציבורית הראשונה בישראל– שאול בן שמחון ושותפיו, הם היו מלאי מוטיבציה להביא למדינת ישראל בשורה חדשה מהתרבות המרוקאית – "חג" שכל אחד ירצה לאמץ – החג של החגים, של הגלויות, של העולים, של הברכה, הידידות, האחווה והתקווה. כבת למשפחה מרוקאית אני שמחה להמשיך את מסורת סבתי ובכל שנה לערוך אצלי חג זה של פיוס, אחדות , שמחה דבש והזדמנות לברך ולהתברך דרך הבאת הקמח הראשון אחר הפסח. וכולם/ן מוזמנים/ות "תרבחו ותסעדו"."

עינבר בלוזר שלם מחוויות המימונה בקהילת כל הנשמה: "לכל אחד יש את סיפור המופלטה הראשונה שלו. של יהלי היה זה הערב, מתוקה כמעט כמותו, צעיר הרוקדים לקולה של הזמרת תמר שאוקי שהביאה גם את אום כולתום לרחבת הריקודים. תמר, הרבה יעל, גל על המופלטות ושאר השותפים.ות – לימדתם אותי ואותו שיעור גדול בפתיחת לב ודלת, בשמחה כנה, באהבה פשוטה. ומכאן… מועדים לשיגרה!"

ולשנים הבאות : חגיגת המימונה היא חוויה רב חושית ורגשית בעלת אופי ייחודי, לעיתים נדמה שהרגשות והחוויות הם המרכיבים היחידים של מנהג זה. ארגון 'ממזרח שמש', החבר ב'רשות הרבים', ערך ועיצב את חוברת 'וארשתיך לי במימונה' שנועדה להשלים, את התשתיות הרוחניות של החגיגה. בחוברת, מגוון מקורות לימוד על המנהג, ומטרתה לבחון את עולם הערכים של החג, לשמר אותם, להנכיח אותם במרחב הציבורי ולמסור אותם לדורות הבאים. חיזוק הפן התודעתי, כמשלים לפן החווייתי רגשי משיב למסורת את המסר המקורי שלה שמחבר בין האנושי והנשגב.  לימוד בזמן אירוע כמו המימונה שונה בפרמטרים רבים מלימוד בבית מדרש או בקבוצה; שולחנות מלאים בכל טוב, חוגגים מדברים וטועמים, מוסיקה ופיוטים ברקע, תנועה מתמדת של נכנסים ויוצאים העוברים מבית לבית, ולכן הלימוד שונה בצורתו ובאופיו.

החוברת משמשת דף עזר ללימוד והעמקה בזמן חגיגות המימונה, הרחבת ידע וחיבור לחג שמתחדש והופך אט אט לכלל ישראלי.

בתמונה הראשית: המימונה בקהילת כל הנשמה