fbpx

גם השנה, בואו נשיר את הבית הנוסף לשיר מעוז צור המספר את הסיפור הנשכח של חנה-יהודית המכבית שיצאה בגופה נגד פגיעה בנשים והצליחה לשנות סדרי עולם. לנערה המכבית יש מסר אקטואלי ורלוונטי מאד של אחווה ואחדות בין נשים וגברים אשר יחד אומרים די להשתקה ופגיעה מינית.

הסיפור בקצרה: רש"י (שבת, כג, ע"א) "שגזרו היוונים על כל בתולות הנשואות להיבעל לטפסר [=פקיד מלכותי בכיר] תחילה ועל ידי אישה נעשה הנס." גיבורת הסיפור – בת מתתיהו החשמונאי, מתועדת בכתבי יד עתיקים. היא הפסיקה את ההשתקה, לא הסכימה ל"חוק הלילה הראשון" ושכנעה את אחיה לעשות מעשה ולמרוד ברודן. בקהילות יהודיות במזרח התיכון סיפרו על הגיבורה הנשית וחגגו בחנוכה את "ראש חודש לבנות". בחלק מהמקורות הגיבורה שחוללה את הנס היא חנה, ובחלקם הגיבורה היא יהודית. יש הטוענים שאלו שתי נשים, ויש הסוברים שמדובר בסיפור מוצפן המספר על אישה אחת: בת מתתיהו. כדי לכבד את מגוון המסורות השיר הוא לכבוד חנה-יהודית המכבית.

יש לך טקס הדלקת נרות בישוב? בעבודה? בקהילה?

מוזמנות ומוזמנים להדפיס עבור כל הנוכחים את המילים מעוז צור עם הבית החדש  להקשיב כאן, לחלק ולשיר כחלק מהטקס ותוך כדי לתת למישהו לצלם. אנו מבקשים ממך להמשיך ולהפיץ את הבשורה על גבורתה של חנה יהודית המכבית ולהזמין את המשתתפות/ים בטקס הקהילתי לצלם אצלם בבית ובמשפחה הדלקת נרות ושירת השיר לכבוד המכבית הגיבורה.  ואז – להעלות לרשת עם האשטאג #המכבית.

חנה יהודית המכבית תגיע להדלקת הנרות במגוון שכונות העיר במסגרת אירועי 'מדליקות בעיר' .

הבית המתחדש של מעוז צור:

חַנָּה-יְהוּדִית הַמַּכַּבִּית

קָרְאָה לְמֶרֶד בַּיְּוָנִים.

אַמִּיצָה וַאֲמִתִּית

יָצְאָה נֶגֶד מְעַנִּים.

מֵאֹפֶל מְצוּקָה

הֵרִימָה נֵס וַאֲבוּקָה.

כָּךְ נִזְכֹּר

בְּשִׁיר מִזְמוֹר

דְּרוֹר נָשִׁיר בַּחֲנֻכָּה.