fbpx

בני נוער מקהילות יוצאי אתיופיה ובריה"מ לשעבר נפגשים, יוצרים סרטים ביחד, מדברים גלוי על הכל, בירושלים. זו המטרה של המיזם החדש "לעבור את המסך" של שעיה פורסטנברג ויצחק סברדלוב, מיזם נוסף מבית "המנבטה" – חממה ליזמות ישראלית-יהודית. כל אחד ואחת זוכים ליצור את הסרט האישי שלהם, אבל גם משתתפים בהפקת שאר הסרטים. חוויית הגירה, סמכות הורית, מפגש עם ישראליות וגיבוש זהות – הכל יהיה שם. שעיה ויצחק סיפרו לנו על תהליך העבודה:

מה הערך המוסף שיש במיזם עבור בני הנוער שישתתפו בו?

יצירה קולנועית מטבעה מהווה תהליך יצירתי שדורש שיתוף פעולה מירבי בין אנשים. כשהיצירה הקולנועית משמשת כלי להיכרות בין אנשים, היא הופכת לפלטפורמה מעולה של הקניית ערכים: שבירת הסטיגמות על השונה, חיזוק הביטחון העצמי, בירור וחיזוק הזהות (ישראלית ויהודית), ושיתוף פעולה בצוות תוך כדי פיתוח קשרים חברתיים. כל אלו נעשים תוך הפעלה אקטיבית, למידה חווייתית ולא דידקטית.

המפגש הוא בין בני נוער יוצאי אתיופיה ובריה"מ בלבד או שקהילות נוספות משולבות בו? מדוע הדגש דווקא על הקהילות הללו?

מטרת הסדנה היא לאפשר שיתוף פעולה בין מגזרים ותרבויות שונות, שהמכנה המשותף ביניהם הוא קשיי הסתגלות למקום ולתרבות, והיכרות שטחית ביותר (ולפעמים סטיגמטית) עם קבוצות אחרות. אכן הסדנה מתאימה לקבוצות עולים מקהילות שונות, אבל בחרנו לצאת לדרך עם שתי הקהילות האלו בגלל משבר הזהות החריף שבהן. בכל מקרה, הסדנא מיועדת גם לקבוצות נוספות עם אתגרים דומים.

האם ישולבו לימודי קולנוע מקצועיים או שהם משתמשים באפליקציות ובכלים שנגישים וזמינים להם?

הסדנה לא מיועדת ללימוד קולנוע מקצועי. הדגש הוא קודם כל על תהליך של היכרות ושיתוף פעולה.  לכן הידע המקצועי שנלמד בסדנא יהיה בסיסי בלבד. אנו נשתמש בציוד וידאו שמספק  את הצרכים הנדרשים למסגרת הזו, וכל הסרטים ייערכו על ידי עורך מקצועי. 

איך תגיעו לבני הנוער? המיזם הוא במסגרת בתי הספר? חוג?

המטרה היא ליצור שיתוף פעולה עם גופים שמעוניינים לשלב את הסדנה במסגרות קיימות, דוגמת "עמישב" (סניפי בני עקיבא שמטרתן שילוב עולים), מכינות קדם צבאיות, מתנ"סים, בתי ספר תיכון, הסוכנות היהודית, בית אביחי, עמותות שעוסקות בשילוב בני נוער וכד'. הפרויקט מתבסס על שותפות ואנחנו בתהליך של חיפוש שותפים מתאימים. 

איך התפתח אצלכם הרעיון למיזם?

לשנינו יש נסיון רב במדיה הקולנועית. נחשפנו לעבודה מגוונת עם אנשים שונים מתרבויות שונות . העבודה עם אלה שפחות מוכרים לנו, איפשרה יצירה משותפת ייחודית. כל זהות תרמה את הייחוד שלה והפרתה את היצירה מכיוון מפתיע וחדש. כמו כן יש לנו נסיון בהנחיית סדנאות וידאו עם נוער (שעיה עבד ספציפית עם נוער יוצא אתיופיה). נוער עם תשוקה ורצון ליצור, לחוות את התהליך ההפקתי, ולהפתח לאתגרים חדשים. אנחנו מאמינים ביכולת של התהליך והיצירה בוידאו לחבר בין אנשים וליצור יצירות ייחודיות – לכן אנחנו פה.

איך תקופת הקורונה משעיפה על תפיסת המיזם? האם הכנסתם בו שינויים בעקבותיה?

בתקופת הקורונה יצרנו מתווה שמאפשר שימוש בזום לצורך הסדנה. אנחנו לוקחים בחשבון שאם נדרש לכך, אפשר יהיה לקיים חלק מהפעילות דרך הזום: המשתתפים יבצעו משימות וידגימו בעזרת הסמארטפון והמחשב הביתי שלהם, ולאחר מכן יקרינו את הקטעים המצולמים בזום ולא במפגש קבוצתי רגיל. אפשר להתחיל את המיזם באופן מיידי, כאשר תמצא המסגרת המתאימה.

מיזם 'לעבור את המסך' הוא אחד ממיזמי המחזור הראשון של "המנבטה" – חממת היוזמות לחדשנות יהודית-ישראלית. המנבטה היא תוכנית למידה מעשית, המסייעת לקבוצה נבחרת של יזמים ויזמיות לקדם רעיונות, חלומות ופתרונות, ולהביאם מרעיון למעשה. מטרתה היא מתן מענה לאתגרים החדשים של ירושלים, באמצעות טיפוח הדור הבא של תחום ההתחדשות היהודית.

ליצירת קשר: שעיה 050-6236798. yeshayahuf@gmail.com ; יצחק 050-4525552   4ut4ut@gmail.com

יצחק 050-4525552   4ut4ut@gmail.com