fbpx

חג הסהרנה, חג היציאה אל הטבע נחגג במהלך חול המועד פסח. כזכר ליציאת מצרים בני הקהילה היהודית עוזבת את בתיה ומתיישבת במתחם מחוץ לעיר לחגיגה הכוללת תפילות מיוחדות, טקסי שידוכים ואירוסין, הכנסת ספרי תורה, שירה וריקודים. היציאה אל הטבע, לפיקניק, בתקופת האביב מסמלת התחדשות והנאה. חג הסהרנה מבסס קשרים חברתיים טובים בין קהילות. בזכות אופיו השמח, הצבעוני והאופטימי הוא יוצר חיבורים מפתיעים בין אנשים.

החג נשתמר בקרב יהודי כורדיסטן. בעבר הוא נחגג בחסות ראש השבט הכורדי המקומי שהקצה שטח התכנסות ודאג לשמירה על היהודים. בעשורים הראשונים להקמת המדינה יהודי כורדיסטן נמנעו מחגיגות הסהרנה בארץ. בשנת 1972 חודש המנהג אך נקבע בחול המועד סוכות. מרכז החגיגות נקבע בטבריה במעמד ראש העיר ופוליטיקאים נוספים.

מקורות החג:

יציאת מצרים: בחג הסהרנה יוצאים בני הקהילה מביתם הקבוע אל מחוץ לעיר למסיבה משותפת בדומה לבני ישראל שיצאו ממצרים וחגגו את הצלתם בשירה ובריקודים.

ברכת האילנות: היציאה אל חיק הטבע בחול המועד פסח מתיישבת עם המנהג לברך את ברכת האילנות בחודש ניסן: "…שֶׁלֹּא חִסֵּר בְּעוֹלָמוֹ כְּלוּם, וּבָרָא בוֹ בְּרִיוֹת טוֹבוֹת וְאִילָנוֹת טוֹבוֹת, לֵהָנוֹת בָּהֶם בְּנֵי אָדָם". הברכה שנאמרת ליד שני אילנות מלבלבים נועדה להודות על היופי והשפע בעולם.

מנהגי החג:

עוד לפני הפסח ראשי הקהילה היו קובעים היכן יתקיימו החגיגות. הם חילקו בין ראשי המשפחות משימות כגון הזמנת נגנים וזמרים, הכנת מצרכי מזון ועצי הסקה, שמיכות ומאהלים, וכן סיוע לחברי קהילה עניים. משך החגיגות השתנה מקהילה לקהילה. היו שחגגו יום אחד, והיו שנשארו בחיק הטבע יומיים עד שבוע.


יוצאי כורדיסטאן מנגנים בכלים טיפוסיים כורדים, בחגיגות הסהרנה צילום: AMOS BEN GERSHOM אוסף התצלומים הלאומי

עם אור הבוקר נהרו בני הקהילות לחיק הטבע, לשדות ולמעיינות, כדי לחגוג את הסהרנה. במספר קהילות נהגו החוגגים להיכנס לשדות משני כיוונים: הנשואים דרך החורשה, והרווקים והרווקות מצדו של המעיין – מכיוון שהמים מסמלים ברכה והצלחה. בהגיעם לאתר, בנו החוגגים את אוהליהם, מבוגרים וילדים שיחקו משחקי חברה, ילדים שיחקו במתקני שעשועים. בלילות, לאור עששיות ומדורות, התכנסו החוגגים וסיפרו מעשיות ובדיחות. בהתכנסויות היה מקום מכובד לזקני העדה שלימדו דברי מוסר. אלה סיפרו את ההיסטוריה של הקהילה היהודית מדור לדור. הסיפורים עברו בעל-פה מסב לאב, מאב לנכד. לצידם ישבו גם המגידים במעגל של סיפורי אגדות ומשלים בעלי מוסר השכל בהשראת מקורות תנ"כיים. בנוסף, חגיגות הסהרנה היו שעת כושר לראשי המשפחות לסגור עסקאות שידוך. לבחורים ולבחורות ניתן בחגיגות חופש רב להיפגש ולהכיר, שלא על פי נוהגי הצניעות והשידוכין המסורתיים.


תלבושות כורדיות מסורתיות של נשות העדה הכורדית צילום: סער יעקב אוסף התצלומים הלאומי

עדויות מלמדות כי השכנים המוסלמים דאגו להביא ליהודים אספקת מזון טרייה ולעיתים אף הקימו שוק קטן. הם נהגו כך לאות ידידות וראו במחוות אלה גם סימן טוב לברכה בשנה הבאה.

בעשורים הראשונים למדינה בני קהילת כורדיסטן לא חגגו את הסהרנה. נראה שהסיבות לכך קשורות לקשיי ההסתגלות למדינת ישראל ומדיניות כור ההיתוך. ב-1972 אורגנו לראשונה חגיגות הסהרנה בישראל אך החג הועבר לחול המועד סוכות. מרכז החגיגות היה בטבריה במעמד ראש העיר ופוליטיקאים נוספים. עם צבירת האהדה לחג בארץ הוחלט להרחיב את החגיגות למספר מוקדים בארץ כדי להקל על החוגגים. הסהרנה הישראלי הוא בעיקרו חגיגה של מוסיקה ומחול כורדי. אין חגיגת סהרנה בלי הדּוֹל והזוּרְנָה, התוף והחצוצרה, שהם כלי הנגינה המסורתיים של הכורדים.

ערכים:

ערבות הדדית: היציאה אל חיק הטבע באווירה של מחנה נופש מגשרת בין משפחות, יחידים וגילאים שלא תמיד נפגשים בחיי היומיום. היא פותחת את הלב כלפי האנשים בשולי החברה ויוצרת חיבה ואחריות כלפי כל בני הקהילה.

רעות: בחגיגות הסהרנה בולטת השמחה והחברות שנרקמת בין המשתתפים. השהות המשותפת במהלך היום והלילה, הריקודים וגם טקסי השידוכים והאירוסין יוצרים רשת קהילתית צפופה שיש בה חברות וחיבה הדדית.

צמיחה: הסהרנה הוא חג אביבי המציין את שיא הפריחה וההתחדשות בטבע. הצבעוניות של הנוף מרחיבה את הלב ומאפשרת שגשוג והתפתחות אישית וקהילתית.

לפעילויות, חידונים ושירים של חג הסהרנה- מוזמנים/ות להיכנס לאתר הלו"ז העברי:  https://haluzhaivri.org.il/page/30294

רוצים/ות לחגוג את הסהרנה במועדו? חגיגות הסהרנה בירושלים יתקיימו ביום שני י״ז ניסן 22/4 חוה״מ פסח, מתחם התחנה הראשונה, רח׳ דוד רמז 4 ירושלים, החל מהשעה 18:00. נפתח בהצגת ילדים, סדנאות, מעגלי שירה וריקוד, ברכת האילנות. נמשיך במסורת ״והגדת לבנך״ – משפחות מספרות ופאנל מספרי סיפורים, שיח על השפה הארמית, לימודי ריקוד צ׳ופי (מחול כורדי מסורתי). לפרטים נוספים: https://www.facebook.com/events/1249569848541094/